مقابله با «جنگ نرم دشمن»از طریق جنگ سخت با روزنامه‌نگاران

مانا نیستانی / تریبون زمانه

مانا نیستانی / تریبون زمانه

میترا فخیم – روز چهارشنبه ۱۱بهمن سرانجام لحظه‌ی موعود رسید و وزارت اطلاعات در توضیح دستگیری فله‌ای روزنامه‌نگاران بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه از کشف «یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» خبر داده شده که از مدتها پیش تحت تحت نظر و تعقیب سربازان گمنام امام زمان بوده‌ است. روشن شد، همانگونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بود، جرم روزنامه‌نگاران دستگیرشده مطبوعاتی نیست بلکه امنیتی است.

دستگیری‌ها در آستانه‌ی دهه فجر در چهارچوب «وظایف قانونی وزارت اطلاعات» در مبارزه با «هرگونه نفوذ و دخالت بیگانگان» صورت گرفته است. عناصر مرتبط با شبکه کشف شده در خارج از ایران نیز فعال هستند. دستگیریهای دیگری در راه است و «جنجال‌های رسانه‌ای ماشین جنگ روانی استکبار، سازمان‌های به اصطلاح حقوق بشری وابسته به آن اردوگاه و بیانیه‌های انبوه سازمان‌های متعدد جعلی و خلق الساعه، کمترین تاثیری بر اراده سربازان گمنام امام زمان» نخواهد داشت.

بیانیه وزارت اطلاعات حاوی اطلاعات کلی درباره تلاش «بیگانگان» برای نفوذ و دخالت در ایران است اما از اتهامات مشخص به روزنامه‌نگاران دستگیرشده چیزی نمی‌گوید. این اطلاعات را می‌توان در روزنامه کیهان چهارشنبه ۱۱ بهمن خواند: «همكاري با جريان هاي فمنيستي موسوم به جنبش زنان، ايجاد اختلاف ميان اقوام ايراني، سياه نمايي، ياس آفريني، القاي بي اعتمادي، حمايت از بازداشتي هاي جريان فتنه و همكاري با رسانه هاي خارجي ضدانقلاب چون بي بي سي و راديو زمانه، از جمله مواردي است كه در پرونده اقدامات رسانه اي بازداشت شده ها ديده مي شود».

دربیانیه وزارت اطلاعات اشاره شده و  وزیر ارشاد نیز پیش‌تر گفته بود که «بعضی از افراد بازداشت شده ندانسته و ناخواسته در مسیری نادرست قرار گرفتند». از مقایسه این گفته با لیست جرائمی که در روزنامه کیهان منتشر شده می‌شود به این نتیجه رسید که برخی از روزنامه‌نگاران بدون اینکه خود بدانند با «جريان هاي فمنيستي موسوم به جنبش زنان» همکاری داشته‌اند، بدون این که خود بدانند «سیاه نمایی» می‌کرده‌اند، میان اقوام ایرانی اختلاف ایجاد می‌کرده‌اند، بدون این که آگاه باشند از «بازداشتي هاي جريان فتنه» حمایت و «با رسانه هاي خارجي ضدانقلاب چون بي بي سي و راديو زمانه» همکاری داشته‌اند؛ این اعمال امنیتی و درخدمت تلاش «بیگانگان» برای نفوذ و دخالت در ایران از طریق «جنگ نرم» است!

معنای سمبلیک ده‌ی فجر

فتوحات دستگاه‌های امنیتی حکومت اسلامی در کشف «یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» در آستانه دهه فجر اعلام شده است. آغاز دهه فجر روز 12 بهمن، روز ورود خمینی به ایران در سال 1357، و 22 بهمن، روز سرنگونی قطعی حکومت شاه در همانسال و بقدرت رسیدن حکومت اسلامی است.

خمینی زمانی توانست به ایران پای بگذارد که یک سال و نیم مبارزه بی‌وقفه مردم در قالب تظاهرات، اعتصاب و اشکال دیگر اعتراض رژیم شاه را از پادرآورده بود. رسانه‌ها سانسور را به عقب رانده بودند و آزادی نسبی مطبوعات در ماه‌های پایانی حکومت شاه نقش مهمی در انعکاس مبارزات مردم و سرنگونی حکومت شاه داشت. خمینی با استفاده از این شرایط توانست به ایران بازگردد و حکومت اسلامی خود را بر شانه مبارزات مردم و تلاش روزنامه‌نگاران آزادیخواه برپا کند.

عملیات ادامه دارد

روشن است که پرونده‌ای به این وسعت به این زودیها بسته نخواهد شد و تا انهدام «یکی از بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» راه زیادی در پیش است. وزارت اطلاعات اعلام کرده است در روزهای آینده تعدادی از روزنامه‌نگاران بازداشت شده آزاد و تعداد دیگری دستگیر خواهند شد.

خبرگزاری بازتاب به نقل از منصوری، بازپرس شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه نوشت اکثر روزنامه‌نگاران دستگیرشده تا دو، سه روز آینده آزاد خواهند شد. از سوی دیگر چند ساعت پس از انتشار بیانیه وزارت اطلاعات، رادیو فردا اعلام کرد 15 خبرنگار این رادیو هدف حمله‌های سايبری در فضای آنلاين قرار گرفته‌اند: «اقداماتی همچون ايجاد صفحه‌های جعلی در فيس‌بوک و در وبلاگ‌ها قرار گرفته‌اند که اطلاعات غلط با هدف بدنام‌کردن آنان».

انتخابات ریاست جمهوری
گفته‌های مسئولان سیاسی و نظامی حکومت از مدت‌ها پیش حاکی از نگرانی آنان از شورش‌های مردم در اعتراض به وخامت اقتصادی، بیکاری، فقر و عدم شرکت مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری است. یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها مربوط به اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی است. او پس از دستگیری روزنامه‌نگاران گفت: «در انتخابات ۸۸ کلید رسانه‌های غربی از دی ماه شروع شده بود. امسال از تیرماه شروع شده است. شش ماه تقویمی فعالیت خود را زود‌تر آغاز کرده‌اند و در پی تولید یک انفجار اقتصادی و اجتماعی هستندد.» هم او گفت که ارزیابی این است که 60 تا 70 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت:

  • مردم به حکومت اعتماد دارند اما «بیگانگان» و  «عوامل داخلی و خارجی» آن‌ها می‌خواهند با القای بی‌اعتمادی «یک انفجار اقتصادی و اجتماعی» تولید کنند.
  • انتخابات قرار است «آزاد» برگزار شود. از پیش معلوم است که 70 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند و به کاندید مورد نظر رهبر رای می‌دهند.
  • راه مقابله با «جنگ نرم دشمن» و جلوگیری از «یک انفجار اقتصادی و اجتماعی»، جنگ سخت با روزنامه‌نگاران است. این جنگ لااقل تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 ادامه خواهد یافت.
  1. بیان دیدگاه

بیان دیدگاه